Vi använder cookies för att generera cool statistik, tillhandahålla skräddarsydda erbjudanden på andra webbplatser och förbättra vår egen webbplats.
Om du inte flyr från oss utgår vi från att du är okej med cookies. Ställ in cookie-parametrar  

Vanliga frågor

Besök vårt engelskspråkiga Vanliga frågor-avsnitt om du vill ha mer information


 

1 – Hur man avbokar en biljett och får återbetalning

  1. Gå till bekräftelsesidan för din bokning (länken finns i e-postbekräftelsen) eller till biljettavsnittet på ditt Trainline Europe-konto för att se dina bokningar. Välj den biljett som du vill avboka och gå till Avboka.
  2. Välj de segment och/eller passagerare som du vill avboka (om tillämpligt).
  3. Klicka på beräkna återbetalning.
  4. Om du är säker på att du vill avboka biljetten/biljetterna klickar du på bekräfta. Tänk på att avbokningar är slutgiltiga och oåterkalleliga.

Vad händer sen?

E-biljetter: Återbetalningen behandlas på en gång. Det kommer att ta mellan 3 och 21 arbetsdagar innan återbetalningen krediteras till dig.

Biljett som skrivs ut på stationen (ej utskriven): Din återbetalning behandlas på en gång. Det kommer att ta mellan 3 och 14 arbetsdagar innan återbetalningen krediteras till dig.

Biljett som skrivs ut på stationen (utskriven): Du måste skicka originalbiljetterna till oss per post. Vi måste få biljetterna högst en månad efter avbokningen. Efter detta kan biljetterna inte längre återbetalas.

Skicka biljetterna som värdeförsändelse. Vi ansvarar inte för om de skulle komma bort eller stjälas i posten.

Trainline Europe
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike

Kan jag avboka min biljett på stationen eller per telefon?

Ja. För att få en återbetalning är det mycket viktigt att du avbokar biljetterna innan tågets avgång. När du har avbokat biljetterna måste du begära en återbetalning genom att skriva till oss på engelska på: /support

 


 

2 – Har ni samma biljettpriser som järnvägsbolagen?

Ja! Alla våra priser för SNCF, Deutsche Bahn, Eurostar, Thalys, Trenitalia, Thello, Italo, Renfe, iDTGV, OUIGO och OUIBUS är exakt desamma som de som erbjuds på deras respektive webbplatser.

✔ Inga bokningsavgifter
✔ Inga tilläggsavgifter för kreditkort
✔ Inga extra kostnader

På vilket sätt tjänar Trainline Europe pengar?

Helt enkelt genom att få en provision på varje försäljning!

SBB-, SNCB-, NS-, ÖBB-, DSB- och ČD-biljetter

För dessa järnvägsbolag kan vi tyvärr inte alltid erbjuda det grundpris som erbjuds på deras respektive webbplatser. Bokningssystemet som vi har tillgång till för dessa järnvägsbolag avgör priserna på våra biljetter. Våra priser är i genomsnitt mellan 2 och 4 euro högre.

 


 

3 – När blir biljetter tillgängliga för försäljning?

Nedan kan du se hur lång tid i förväg varje järnvägsbolag släpper sina biljetter.

Järnvägsbolag Bokningskalender Destination
SNCF 3 månader i förväg Inrikeståg i Frankrike
Lyria 4 månader Tåg mellan Frankrike och Schweiz
Eurostar 6 månader Tåg mellan Frankrike och Storbritannien
Thalys 3 månader Tåg mellan Frankrike, Tyskland, Nederländerna och Belgien
iDTGV 6 månader Inrikeståg i Frankrike
Renfe-SNCF 119 dagar Tåg mellan Frankrike och Spanien
Renfe 90 dagar för höghastighetståg, 60 dagar för alla andra tåg Inrikeståg i Spanien
Thello 4 månader plus 1 dag Tåg mellan Frankrike och Italien
Deutsche Bahn 6 månader Inrikeståg i Tyskland
Trenitalia 3–4 månader Inrikeståg i Italien
Italo 3–6 månader Inrikeståg i Italien
OUIGO 6 månader Inrikeståg i Frankrike
ÖBB 6 månader Inrikeståg i Österrike
NS Hela året Inrikeståg i Nederländerna
SNCB Hela året Inrikeståg i Belgien
OUIBUS 2–4 månader Europeiska bussar

 


 

4 – Kan jag förhandsboka biljetter och betala dem senare?

Den här artikeln är för innehavare av ett Trainline-konto. Du kan skapa ett konto här: /signup

Ja, du kan förhandsboka dina biljetter:

De förhandsbokade biljetterna blir kvar i din kundvagn till angivet utgångsdatum. Viktigt: biljettens utgångsdatum och -tid visas i centraleuropeisk tid.

Du kan förhandsboka biljetter hos dessa järnvägsbolag:

SNCF (Frankrike), Lyria (Frankrike ↔ Schweiz), Eurostar (Frankrike ↔ Storbritannien), Trenitalia och Italo (Italien) och Thalys (Frankrike ↔ Belgien ↔ Nederländerna ↔ Tyskland).

 


 

5 – Bagageregler på europeiska tåg

De faciliteter och service som erbjuds ombord på ett tåg beror på vilken typ av tåg du reser med. Tänk på att alla europeiska tåg är helt rökfria och att alla tåg har toaletter ombord.

SNCF-, Lyria- och Renfe-tåg

Eurostar-tåg

Innehavare av Business Premier-biljetter serveras en varm måltid vid sin sittplats, har ett garanterat eluttag, har tillgång till loungen och får även prioriterad ombordstigning.

Bagageregler:

Thalys-tåg

Eluttag och Wifi tillhandahålls. Det finns ett bistro-café ombord som serverar måltider, snacks och drycker. I 1:a klass serveras en måltid vid sittplatsen.

Bagageregler:

iDTGV-tåg

Bagageregler för iDTGV finns på den här sidan (på engelska): http://www.idtgv.com/en/frequently-asked-questions#question-752

För extra bagage: 35 euro per väska med högst två extra väskor per person.

OUIGO-tåg

Extra bagage kan köpas vid bokningstillfället för 5 euro. Ombord kostar extra obetalt bagage 20 euro per väska.

OUIBUS

Deutsche Bahn

Deutsche Bahn-tågen har inga begränsningar för bagage. Ta med dig högst två väskor per person för andra passagerares bekvämlighet.

IC-bussar

Thello

Bagageregler:

Italo och Trenitalia

Dessa tåg har inte några speciella bagageregler.

 


 

6 – Skillnaden mellan första och andra klass

Säten i första klass på europeiska tåg

I första klass får du större säten, mer utrymme och ofta är det tystare. Beroende på tiden på dagen kan det finnas färre familjer och barn i första klass.

Måltider

Måltider erbjuds av de större järnvägsbolagen som Eurostar, Thalys och Lyria. Varma och kalla måltider serveras direkt till din sittplats och ingår i biljettpriset. De flesta tåg i Tyskland, Schweiz, Spanien, Nederländerna, Belgien och Frankrike erbjuder inte måltider till sittplatsen.

Första klass-lounger

Om du har biljetter i första klass får du tillgång till första klass-lounger (om sådan finns på avresestationen) som kan erbjuda mat och dryck utan kostnad.

Eurostar prioriterad ombordstigning

Om du har biljett i Eurostar Business Premier behöver du checka in bara tio minuter före avgång.

Säten i andra klass på europeiska tåg

Säten i andra klass är helt tillfredsställande på alla europeiska tåg. Du får en bekväm sittplats med gott om benutrymme. De flesta andraklassvagnar är också ganska tysta och du behöver inte oroa dig för en högljudd eller kaotisk resa. Dessutom är vagnarna mycket rena.

 


 

7 – Checklista för tåg och tågstation

Det härliga med att åka tåg i Europa är att det är så otroligt enkelt!

Följ checklistan nedan för att vara helt förberedd inför din resa:

 


 

8 – Godkända betalningsmetoder

Trainline Europe godkänner för närvarande följande betalningsmetoder:

✔ Visa
✔ MasterCard
✔ American Express
✔ PayPal
✔ Apple Pay (endast i iOS-app)

 


 

9 – Utskrift på A4-papper

Storleken som krävs är europeiskt A4-format. De flesta tågbolag anger i sina villkor att man måste använda A4-papper, men du kan lika gärna använda papper i brevstorlek (skillnaden mellan de två formaten är minimal).

 


 

10 – Skriva ut en Eurostar-biljett

  1. Gå till incheckningsområdet på en Eurostar-station och hitta en självbetjäningsterminal.
  2. Ange ditt bokningsnummer på sex tecken (t.ex. REFDAE) som har skickats till dig av Trainline.
  3. Följ instruktionerna på skärmen och efter en stund har du skrivit ut dina biljetter.

Viktig information

➛ Du måste skriva ut biljetterna minst 45 minuter före avgång. På så sätt har du tillräckligt med tid för att checka in eller om några problem skulle uppstå.

➛ Du kan endast skriva ut dina biljetter en gång. Var försiktig så att du inte tappar dem!

 


 

11 – Skriva ut en SNCF-biljett

Om du köper biljetter som skrivs ut på stationen för en resa utanför Frankrike ska du tänka på att de endast kan skrivas ut på en fransk station. Köp dem inte om du inte har tillgång till en fransk station!

Följande anvisningar för utskrift på station gäller för SNCF-, Thalys-, Eurostar- och Lyria-biljetter.

Hur man skriver ut en biljett

För att skriva ut dina biljetter kan du använda självbetjäningsmaskinerna som finns på alla SNCF-stationer. När du är vid maskinen:

  1. Välj ”Hämta alla bokningar”.
  2. Välj ”Bokningsnummer”.
  3. Ange ditt bokningsnummer på sex tecken (t.ex. SRTPRE).
  4. Efter det kan du ange ditt bokningsnamn (t.ex. TOTH).
  5. Därefter kan du välja de biljetter som du vill skriva ut. Om du har flera biljetter kan du skriva ut dem på samma gång, även om de är för tågresor om några dagar eller veckor. Det finns ingen datumbegränsning för utskrift av biljetter.

Validera biljetten

Validera biljetten efter utskrift. Maskinerna för validering av biljetter är mycket små och gula. Du kan bara validera dina biljetter på avresedagen och inte tidigare.

Kan jag skriva ut mina biljetter två gånger?

Nej, tyvärr inte. De kan bara skrivas ut en gång.

 


 

12 – Försenade tåg och strejker: Hur man får ersättning

SNCF-, Lyria- och DB-SNCF-biljetter

Du kan ansöka om förseningsersättning (på franska) på följande sida: http://www.sncf.com/en/commitments/garantie-voyage

Om du redan har fått en ersättningskupong kan du använda den hos Trainline. Skicka den till oss per post tillsammans med detta formulär och vi krediterar kupongen till ditt konto.

Trainline
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike

Eurostar-biljetter

Om du är berättigad till ersättning kan du kontakta Eurostar (på engelska) på denna webbplats: http://www.eurostar.com/uk-en/travel-information/service-information/disruption-compensation/useful-numbers-and-more

Thalys-biljetter

Du kan fylla i Thalys ersättningsformulär här: https://www.thalys.com/nl/en/help?form=reclamation#contacts

Deutsche Bahn-biljetter

Du kan fylla i ”Passengers’ rights”-formuläret om ditt tåg har blivit försenat eller inställt: https://www.bahn.com/en/view/booking-information/passenger-rights/passengers-rights-claim-form.shtml

iDTGV-biljetter

iDTGV erbjuder endast ersättning för alla förseningar över 60 minuter i form av kuponger. Ersättningskupongen kommer att skickas till dig via e-post efter din resa.

Trenitalia-biljetter

Du kan ansöka om ersättning efter 24 timmar från resedatumet och upp till 12 månader med detta formulär: http://reclami-e-suggerimenti.trenitalia.com/rimborsi/en/Anagrafica.aspx

Om du har rest med ett regionalt Trenitalia-tåg måste du fylla i ett formulär online och skicka det med post till den regionala/provinsiella förvaltningen: http://www.trenitalia.com/cms-file/allegati/trenitalia2014_en/Request_refund_compensation_delay_%2020_5_16.pdf

Italo-biljetter

Gå till följande webbplats för att få ersättning: http://www.italotreno.it/en/support-contacts

Thello-biljetter

Fyll i Thellos ersättningsformulär: https://www.thello.com/contact/Reclamation/index.html?iLangID=3

NS- och NS International-biljetter

Inrikeståg: gå till följande webbplats för att ansöka om ersättning: http://www.ns.nl/en/customer-service/refunds/refunds-for-delays-on-a-domestic-route.html

Internationella tåg: gå till NS Internationals webbplats för att ansöka om ersättning: https://www.nsinternational.nl/en/after-the-journey/compensation-for-delays

Renfe-biljetter

För att få en återbetalning eller ersättning måste du fylla i formuläret på Renfes webbplats: http://www.renfe.com/EN/empresa/atencion_cliente/index.html

Du kan också skicka ett e-postmeddelande direkt till Renfes avdelning för ersättning och fördröjning på följande e-postadress: cbfiragnivnwrebf@erasr.rf.

 


 

13 – Varför misslyckades biljettsökningen?

 


 

14 – Vilka webbläsare är kompatibla med Trainline?

Trainline är kompatibel med följande webbläsare och versioner: Google Chrome, Firefox 37 eller senare, Safari 9 eller senare och Internet Explorer 11 eller senare. Om du har problem med din bokning eller om gränssnittet laddas fel rekommenderar vi att du uppdaterar din webbläsare.

 


 

15 – Beloppet i betalningsbekräftelsen via SMS skilde sig från beloppet på webbplatsen

Du har troligtvis betalat för en blandad bokning: en SNCF-biljett + en iDTGV-biljett.

När du betalar för en blandad bokning skapas två separata betalningar. Troligtvis har endast betalningen för SNCF-biljetten bekräftats med 3D Secure. Du såg bara beloppet för denna biljett i din SMS-bekräftelse eftersom endast den betalningen bekräftades.

 


 

16 – Betalningen fungerar inte

Försök inte betala igen om du inte har fått ett bekräftelsemeddelande eller ett felmeddelande. Kontrollera din inkorg för att se om din bokning har utförts. Om du är osäker kan du kontakta oss (på engelska): /support

iDTGV-biljett

Tyvärr har iDTGV strikta betalningsvillkor och godkänner endast vissa kreditkort för betalning. De flesta kort som har utfärdats utanför EU godkänns inte.

Vi kan rekommendera två lösningar:

  1. Kontakta iDTGV. De kanske kan låsa upp kortet åt dig. Telefon: +33 980 982 982. De har öppet från 09.00 till 18.00 (centraleuropeisk tid). E-post: www.idtgv.com/en/idtgv/contact-idtgv
  2. Boka ett SNCF-tåg istället. Vi hanterar alla betalningar för SNCF-tåg och du kommer säkert inte att ha några problem med betalningen.

SNCF-, Thalys-, Eurostar-, Renfe-SNCF-, Lyria-, SNCB-, NS-, SBB- eller CFL-biljett

Du kanske har angett fel utgångsdatum, säkerhetskod eller inte har tillräckligt med pengar på kontot. Din bank kan även ha spärrat transaktionen. Många banker spärrar internationella betalningar (vi är ett franskt företag baserat i Paris) som en åtgärd för förebyggande av bedrägeri. Kontakta din bank och informera dem om betalningsförsöket.

Deutsche Bahn-biljett

Om betalningen inte går igenom ska du läsa de råd som vi ger i felmeddelandet. Du kan också få ett betalningsgodkännande på ditt bankkonto. Det kan se ut som en riktig betalning, men det är bara ett godkännande och ditt betalkort eller PayPal-konto debiterats inte.

OUIGO-biljett

OUIGO har mycket strikta betalningsvillkor och accepterar endast kreditkort som utfärdats i följande godkända länder.

Godkända länder:

Andorra, Österrike, Belgien, Cypern, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Franska Guyana, Franska Polynesien, Franska södra territorierna, Tyskland, Grekland, Guadeloupe, Ungern, Irland, Italien, Kosovo, Lettland, Liechtenstein, Litauen, Luxemburg, Malta, Martinique, Mayotte, Monaco, Nederländerna, Nya Kaledonien, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Saint Pierre och Miquelon, Sverige, Schweiz, USA och Storbritannien.

Trenitalia-, Thello- eller Italo-bokning

Om du ser det här betalningsfelet betyder det att vi inte kunde verifiera eller bekräfta ditt kort. Detta händer ibland på grund av ett antal olika faktorer. Kontakta oss (på engelska) på följande sida och berätta att du inte kunde betala: /support

OUIBUS-bokning

Tyvärr finns det vissa knepiga parametrar för OUIBUS-betalningar och en rad olika faktorer som kan leda till att en betalning inte går igenom. Om betalningen inte går igenom ska du läsa de råd som vi ger i felmeddelandet. Detta borde lösa problemet.

 


 

17 – Biljetten avbokades men ingen återbetalning har gjorts

Återbetalningar krediteras till ditt bankkonto inom några dagar efter avbokningen. Om du skrev ut biljetten från en maskin på tågstationen måste du skicka den till oss per post. Vi behöver originalbiljetten för att kunna göra en återbetalning till dig. Utan originalbiljetten kan vi inte göra en återbetalning.

Varning: Du har 30 dagar på dig (efter att ha avbokat biljetten) att skicka den till adressen nedan. Du kommer att få ett e-postmeddelande så fort vi får biljetten och därefter får du din återbetalning.

Trainline
Guichet
20 rue Saint-Georges
75009 Paris
Frankrike

Återbetalningar görs alltid genom att utföra en betalning på det kort eller PayPal-konto som användes för betalningen. Se till att kontrollera dina kontoutdrag.

 


 

18 – Biljetten förbereds

Detta innebär att det kan ta mellan några minuter till flera timmar innan du får dina biljetter. Orsaken till förseningen är att vi måste behandla vissa transaktioner manuellt, särskilt om betalkortet utfärdades utanför EU.

Om du inte har fått dina biljetter efter 24 timmar ska du kontakta oss så att vi kan reda ut vad som har hänt: /support

 


 

19 – Lägga till resor i kalendern

Du kan prenumerera på en Trainline-kalender så att alla dina resor visas i din vanliga kalenderapp. Lägg helt enkelt till webbadressen för din Trainline-kalender i kalenderappen.

Öppna avsnittet Inställningar på ditt konto och gå till Kalender och Apple Wallet. Välj sedan alternativet att gruppera alla dina resor i en enda kalender. Kopiera webbadressen som visas i fältet nedan och lägg till den i din kalenderapp.

 


 

20 – Redigera passageraruppgifter

  1. Klicka på passagerarnas namn på söksidan för biljetter. Därefter väljer du passageraren som du vill redigera.
  2. Du kan redigera eller lägga till passageraruppgifter.

 


 

21 – Hur kontaktar jag Trainline? Har ni ett avgiftsfritt telefonnummer?

Du kan kontakta Trainline genom att fylla i vårt kontaktformulär på följande sida: /support

Skriv till oss på engelska (om det är möjligt). Alla våra svar kommer att vara på engelska. Det är ingen fara om du inte kan skriva till oss på engelska eftersom vi översätter din fråga.

Observera att vi inte kan ge restips.

Viktiga telefonnummer:

Alla tider anges i centraleuropeisk tid.

SNCF/Lyria
Inom Frankrike: 36 35 (mån–sön, kl. 07.00–22.00)
Internationellt: +33 8 92 35 35 35 (mån–sön, kl. 07.00–22.00)

Eurostar
Inom Storbritannien: 08432 186 186 (mån–fre kl. 06.00–19.00, lör och sön kl. 09.00 -17.00)
Internationellt: +44 1233 617 575 (samma tider som ovan)

Thalys
Alla länder: +33 8 25 84 25 97 (mån–fre, kl. 08.30-18.00)

Deutsche Bahn
Alla länder: +49 180 6 10 11 11 (dygnet runt, varje dag)

iDTGV
+33 2 54 54 67 00 (mån–sön, kl. 09.00–18.00)

Italo
+39 06 07 08 (mån–sön, kl. 6.00–23.00)

Trenitalia
+39 06 68 47 54 75 (dygnet runt, varje dag)

OUIBUS
Inom Frankrike: 0892 68 00 68 (mån–lör, kl. 08.30–20.00)
Inom Belgien: 070 300 042
Inom Nederländerna: 0900 0401 625
Inom Storbritannien: 0844 369 0 379
Inom Italien: 848 350 026

 


 

22 – Ta emot och skriva ut biljetter

Hur du hämtar ut din biljett beror på typ av biljett och tågbolaget. Läs instruktionerna i vår bekräftelsee-post. Där finns information om hur du hämtar ut din biljett.

SNCF- och Lyria-biljetter

Eurostar-biljetter

Thalys-biljetter

Deutsche Bahn-biljetter

Trenitalia- och Thello-biljetter

Italo-biljetter

Renfe- och Renfe-SNCF-biljetter

iDTGV-biljett

OUIBUS

Du behöver inte skriva ut några biljetter. Du måste ta med dig en identitetshandling (pass, körkort) och visa upp den när du stiger på bussen.

OUIGO-biljetter

 


 

23 – Hur du bokar om din biljett

Jag har ett Trainline-konto

  1. Gå till avsnittet Biljetter på ditt Trainline Europe-konto för att se dina bokningar. Välj den biljett som du vill boka om och gå till Ombokning.
  2. Välj en ny biljett och boka om din befintliga bokning.
  3. Beroende på prisvillkoren och priset på din nya biljett kan du behöva betala en extra avgift eller så kan vi göra en återbetalning.
  4. Vi skickar din nya biljett via e-post när ombokningen har bekräftas.

Jag har inget Trainline-konto

Kontrollera prisvillkoren för din biljett. De finns i din e-postbekräftelse. Om prisvillkoren är desamma för återbetalning och ombokningar avbokar du bara din biljett och bokar om en ny. Du kan avboka din biljett direkt från bekräftelsesidan för din bokning (länken finns i e-postbekräftelsen).

Om villkoren för återbetalning och ombokningar inte är desamma måste du skapa ett Trainline Europe-konto. Gör så här:

  1. Gå till bekräftelsesidan för din bokning (länken finns i e-postbekräftelsen) och skapa ett Trainline Europe-konto.
  2. När du har skapat ett konto kan du lägga till alla passagerare som ingår i bokningen.
  3. Öppna avsnittet Biljetter, välj biljett och gå till Ombokning. Nu kan du boka om din biljett.

Trenitalia-biljetter

Du kan boka om din Trenitalia-biljett på följande sida (på engelska): http://www.trenitalia.com/cms/v/index.jsp?vgnextoid=8111aae8de63c410VgnVCM1000008916f90aRCRD

Italo-biljetter

Under avsnittet Hantera resan kan du boka om din Italo-biljett på följande sida (på engelska): http://www.italotreno.it/en/the-train/tariffe