Vi använder cookies för att generera cool statistik, tillhandahålla skräddarsydda erbjudanden på andra webbplatser och förbättra vår egen webbplats.
Om du inte flyr från oss utgår vi från att du är okej med cookies. Ställ in cookie-parametrar  

Villkor och bestämmelser

1. Vilka är vi?

CAPITAINE TRAIN SAS är verksamt under namnet Trainline, och är en förenklad form av aktiebolag med ett aktiekapital på 118 513,94 euro, med säte i Paris (75009) – 20 rue Saint-Georges. Företaget återfinns i handels- och bolagsregistret i Paris under nummer 512 277 450, momsregistreringsnummer FR58512277450 (hädanefter ”Trainline Europe” eller ”vi”, ”vår”, ”oss”).

Du kan kontakta vår kundtjänst genom att klicka på följande länk – www.trainline.se/support

Via webbplatsen www.trainline.se (hädanefter ”webbplatsen”) och iOS-applikationen och Android-applikationen (hädanefter ”mobilapplikationerna”). Du hittar tidtabeller och biljettpriser för din resa och kan boka biljetter direkt på Trainline Europes webbplats och mobilapplikationer (hädanefter ”bokningstjänsten”). Trainline agerar endast som officiellt ombud på uppdrag av de operatörer som anges i detta dokument. Trainline tillhandahåller inte transporttjänsterna och är endast ansvarigt för tillhandahållandet av bokningstjänsten i den omfattning som anges i dessa villkor och bestämmelser.
Bokningstjänsten erbjuds alla personer, fysiska och juridiska, med rättshandlingsförmåga, befogenhet eller med målsmans tillstånd att göra en beställning på webbplatsen och på mobilapplikationerna (hädanefter ”kunden”, ”användaren”, ”du” eller ”din”).
Användningen av bokningstjänsten omfattas av dessa allmänna villkor och integritetspolicyn (hädanefter ”villkoren och bestämmelserna”). När du öppnar, använder eller surfar på vår webbplats och våra mobilapplikationer samt gör bokningar, bekräftar du att du har läst, förstått och accepterat villkoren och bestämmelserna. Om du inte godkänner dessa ska du inte använda bokningstjänsten.

Du godkänner användning av e-postmeddelanden för överföring av information som du begär när du ingår eller verkställer avtalet med Trainline Europe.

2. Våra operatörer

2.1. Bokning med Trainline Europe

Resor som bokas på webbplatsen och på mobilapplikationerna tillhandahålls uteslutande av ett antal järnvägs- eller vägoperatörer (hädanefter ”operatörerna”), och Trainline Europe säljer biljetter till sådana resor genom denna bokningstjänst (hädanefter ”biljetterna”).
Biljetter som säljs av operatörerna är de enda biljetter som säljs genom bokningstjänsten. Resor som erbjuds av andra operatörer visas inte i dina sökresultat.
Du informeras härmed om att biljetter som förvärvats via bokningstjänsten omfattas av de respektive operatörernas villkor. Du kan se dem medan du gör en beställning och innan du gör en betalning.

2.2. Bokning via tredjepartstjänster

På våra resultatsidor kan vi erbjuda en direktlänk till tredjepartsleverantörerna där du kan köpa biljetter och boka. Alla avtal rörande reseprodukter som bokas på dessa tredjepartsleverantörers webbplatser ingås mellan dig och respektive leverantör och endast deras villkor gäller. Avbokningar och begäran om ändringar av sådana bokningar måste göras direkt hos dessa tredjepartsleverantörer.

3. Hur bokningstjänsten fungerar

Bokningstjänsten syftar till att ge dig information om biljetter som erbjuds av operatörerna och låta dig boka dessa biljetter. Denna information är gratis för dig.

3.1. Kunden

Du kan välja att skapa ett personligt konto (hädanefter ”kontot”) för att kunna använda bokningstjänsten, men du kan också använda bokningstjänsten som besökare.
Trainline Europe förbehåller sig rätten att neka konto eller tillgång till bokningstjänsten av vilken som helst legitim anledning.
När du skapat ditt konto och registrerar din personliga information måste du vara noga med att de obligatoriska uppgifterna är korrekta och fullständiga och att de uppdateras regelbundet. Om verifieringsprocessen delegeras till externa tjänsteleverantörer (som t.ex. Facebook), måste du kontrollera att informationen är korrekt efter att kontot har skapats automatiskt.

När ditt konto skapats anger du ett personligt lösenord. Du är helt och fullt ansvarig för användningen av detta lösenord och förbinder dig att hålla det privat. Om du tappar bort lösenordet eller om det stjäls, är du ansvarig för eventuella skadliga följder för Trainline Europe som orsakats av denna förlust eller stöld och du måste kontakta Trainline Europe så snart som möjligt. Om verifieringsprocessen delegeras till externa tjänsteleverantörer (som t.ex. Facebook) används de identifierare som valts för dessa tjänsteleverantörer för att identifiera dig.
Spara för användning av tjänsten Trainline for Business . Du bekräftar att du använder bokningstjänsten för strikt personlig och icke-kommersiell användning och endast för dina egna behov eller för en annan person (fysisk eller juridisk) i det namn och på uppdrag av personen för vilken du har befogenhet att agera. Du bekräftar också att du är innehavare av, eller att du har befogenhet att använda, de betalningsmedel eller bankuppgifter som används för betalning av beställningen på webbplatsen och mobilapplikationerna eller alla belopp du är skyldig att betala Trainline Europe.

All automatisk användning (skript, robotar etc.) av webbplatsen och mobilapplikationerna är förbjuden och kan leda till att kontot stängs ned. Du måste säkerställa att e-postadressen du uppgivit till Trainline Europe är korrekt och att våra e-postmeddelanden inte stoppas av din internet-leverantör eller omdirigeras till din skräpmapp.

3.2. Passagerare

Du kan boka biljetter till en grupp människor (hädanefter ”passagerarna” och individuellt ”passageraren”). Om du har ett konto kan du lägga till så många resenärer till din profil som du önskar. Du är ansvarig för varje passagerares personuppgifter och måste ha passagerarnas samtycke att använda dessa uppgifter. Eftersom denna information är nödvändig för operatörernas utfärdande av biljetterna ska Trainline Europe inte hållas ansvarig för utfärdandet av en biljett som innehåller felaktiga uppgifter om sådana uppgifter har lämnats av dig.
Trainline Europe påminner om att lojalitets- och rabattkort i allmänhet är strikt personliga och därför måste fyllas i för rätt passagerare. Detaljer om reglerna finns i operatörens villkor.

3.3. Beskrivning av bokningsflödet:

Om du har ett konto sker bokningsprocessen för biljetterna i några snabba steg:

  1. Du måste först tillhandahålla nödvändig information för din resa: Du kan ange dina avgångs- och ankomststationer, välja (eller lägga till) passagerare som ska resa och välja dina resedatum.
  2. Därefter visas resultatet för biljettsökningen med alla tillgängliga avgångar. Därifrån kan du välja vilken avgång som passar dig bäst. Beroende på järnvägsoperatör kan du välja din reseklass, ange dina platspreferenser och välja ytterligare alternativ (om tillgängligt), till exempel extra bagage, måltid ombord eller boka cykelutrymme. När du har gjort det kan du klicka på ”Lägg till i varukorgen”. Därifrån kan du antingen upprepa samma process för din returbiljett eller dirigeras till din varukorg vid en enkelresa. Biljetten sparas sedan i din varukorg fram till den angivna tiden. Detta innebär att priset och platserna garanteras fram till det angivna utgångsdatumet (mer information om Deutsche Bahn och bussbiljetter i punkt 3.3).
  3. Du kan sedan gå till betalning genom att klicka på ”Betala” i din varukorg.
  4. Därefter kan du välja hur du vill betala och ange dina betalningsuppgifter (om det behövs). Godkänn sedan Trainline Europes och operatörernas villkor och bestämmelser. Du kan sedan slutföra din betalning genom att klicka på ”Betala”. Beroende på vilken betalningsmetod du valt kan du behöva slutföra en 3D Secure-verifiering för din betalning och ange ett förutbestämt lösenord eller en kod som skickas till dig via sms.
  5. Du får då en bekräftelse på skärmen på att din betalning har gått igenom och du kan, om tillämpligt, spara dina kortuppgifter på ditt konto för framtida bruk. När du klickar på ”Ok” dirigeras du till kontoavsnittet ”Biljetter”, som beskriver resans färdplan och låter dig ladda ned din biljett (om det är en e-biljett). Du kan också se andra kommande resor eller tidigare resor som redan har ägt rum.

Om du bokar dina biljetter utan ett konto, som besökare, sker din bokning på följande sätt:

  1. Du måste ange alla nödvändiga uppgifter för din biljettsökning: avgångs- och ankomststation, resedatum och information om varje passagerare (ålder och eventuellt deras lojalitets- eller tågkort).
  2. Därefter visas resultatet för biljettsökningen som visar alla tillgängliga avgångar. Du kan välja vilken avgång som passar dig bäst. Beroende på järnvägsoperatören kan du välja din reseklass, ange dina platspreferenser och välja ytterligare alternativ (om tillgängligt), till exempel extra bagage, måltider ombord eller cykelutrymme
  3. När du har gjort det kan du klicka på ”Lägg till i varukorgen”. Därifrån kan du antingen upprepa samma process för din returbiljett. Vid en enkelresa dirigeras du till en ny sida för att ange all nödvändig information för varje passagerare. Du kan ange din primära e-postadress för att få dina biljetter och din bokningsbekräftelse när betalningen har gjorts. Du kan sedan klicka på ”Boka” för att se en bekräftelse och sammanfattning av din bokning. Biljetten sparas dessutom fram till den angivna tidpunkten. Därefter förfaller och raderas den automatiskt (mer information om Deutsche Bahn och bussbiljetter i punkt 3.3).
  4. Om du vill fortsätta med din bokning kan du gå till betalning genom att klicka på ”Betala” i din varukorg. Ett nytt fönster visas där du kan välja hur du vill betala och ange ytterligare uppgifter (om det behövs). Du blir ombedd att godkänna Trainline Europes och operatörernas villkor. Du kan sedan slutföra din betalning genom att klicka på ”Betala”. Beroende på vilken betalningsmetod du valt, kan du behöva slutföra en 3D Secure-verifiering för din betalning och ange ett förutbestämt lösenord eller en kod som skickas till dig via sms.
  5. När din betalning är klar visas en bekräftelse på att din betalning gått igenom. När du klickar på ”Ok” omdirigeras du till sidan för bokningsbekräftelsen, som beskriver resans färdplan och den e-postadress som bekräftelsen och biljetten (om tillämpligt) har skickats till.

3.4. Biljettutbud

Trainline Europe vidtar största omsorg i presentationen och beskrivningen av de sökresultat som vi visar till dig. Eftersom priserna som anges i sökresultaten tillhandahålls av operatörerna, kan vi dock trots våra ansträngningar inte garantera att all information i vår bokningstjänst (inklusive tidtabeller, realtidsdata och biljettpriser) är korrekta.
På grund av operatörernas prissättningsprocess kan priserna ändras när som helst, särskilt mellan då de visas på sökresultatsidan och det slutliga biljettutbudet innan betalning. Därför informerar vi dig om hur länge priser och platser kan garanteras efter att biljetterna har valts. Observera att priserna för Deutsche Bahn och busspriser inte kan garanteras. Vid skillnad mellan priset som visas i din varukorg och det faktiska priset på biljetten vid tidpunkten för betalningen, meddelar Trainline Europe omedelbart denna avvikelse och avbryter betalningen, ditt bankkonto debiteras inte på beloppet för biljetterna och biljetterna tillhandahålls inte.
Trainline Europe marknadsför de biljetter som operatörerna tillåter dem att sälja på nätet. Andra produkter kan erbjudas men anges som ”otillgängliga”.

3.5. Betalningsmetoder

Om du har ett konto kan du välja att betala för alla eller några av biljetterna i din varukorg. Om du inte har ett konto måste du betala för alla biljetter i din varukorg, men du kan också enkelt ta bort alla biljetter från din varukorg.
Följande betalningsmetoder accepteras:

Operatörerna iDTGV och OUIGO behandlar betalningarna själva och accepterar endast betalning med bankkort (betalkort, Visa och Mastercard) och Apple Pay.

Priserna anges i euro, inklusive alla skatter.
Innan du kan betala måste du bekräfta att du godkänner villkoren samt alla villkor för de olika operatörerna som säljer de aktuella biljetterna.
Om betalning görs med bankkort, Amex BTA eller kupong måste du klicka på ”Betala nu” för att slutföra beställningen. Det totala beloppet som ska betalas visas på knappen. När det gäller PayPal och Apple Pay måste du klicka på ”Betala nu med PayPal” eller ”Betala nu med Apple Pay” och följa instruktionerna i fönstret som öppnas

. Betalningen är fullt säkrad av SSL-protokollet TLS 1.0/1.1/1.2 beroende på din webbläsare eller mobilenhet.

Beställningen betraktas endast som slutgiltig när kunden har mottagit en orderbekräftelse via e-post och efter det att hela priset har betalats. Trainline Europe förbehåller sig rätten att avbryta eller vägra kundbeställningar vid tvister om betalning av en tidigare beställning.

Om du väljer att betala för din biljett med ett kredit- eller betalkort som inte är kopplat till ett eurokonto, ansvarar du för växelkursen (till exempel marginaler och provisioner). Ändringar på din biljett eller återbetalningar kan också påverkas av dessa växelkurser.

När betalningen är genomförd kan du välja att säkert registrera och spara din kreditkortsinformation på ditt konto genom att markera rutan för detta ändamål. På så vis slipper du ange dina bankuppgifter igen vid framtida bokningar. Du kan se listan över dina registrerade kort och ta bort dem via dina kontoinställningar när som helst.

3.6. Biljettupphämtning

När betalningen har gjorts och beställningen bekräftats får du information från Trainline Europe om hur du hämtar din biljett. Trainline Europe förbinder sig att göra sitt bästa för att förse kunden med biljetterna så snart som möjligt efter betalning, innan tåget avgår och inom 48 timmar. Biljetter utfärdade av iDTGV och OUIGO skickas ut av operatören själv via e-post.
Om biljetterna inte har levererats inom 48 timmar efter orderbekräftelsen av någon annan anledning än force majeure eller på grund av kunden, kan köpet avbokas på din skriftliga begäran. Det belopp du betalat återbetalas senast fjorton dagar efter mottagandet av den skriftliga begäran som informerar oss om avbokningen.

Du meddelas i samband med köpet om hur den valda biljetten kommer att överföras till dig. Det finns detaljerade instruktioner för utskrift och användning av biljetten i varukorgen och/eller e-postbekräftelsen för varje biljett. Följ dessa anvisningar noggrant. Det är särskilt dessa format som används:

Vi rekommenderar att du kontrollerar operatörernas villkor för mer information om vilken typ av biljetter som utfärdas av operatörerna.
Du måste kontrollera att du har biljetterna innan du går ombord på transportmedlet. Om du inte kan visa upp en giltig biljett för den klass och tjänst som används, är du ansvarig för att betala motsvarande belopp ombord samt eventuella böter som kan åläggas vid detta tillfälle.
Biljetterna kan inte överföras, om inte Trainline Europe uttryckligen specificerar det. Du måste se till att ingen annan person kan hämta och/eller skriva ut en kopia av din biljett

3.7. Kuponger

Du måste ha ett konto för att kunna använda en kupong som är ett tillgodokvitto i din varukorg (nedan kallad ”kupong”). Den kan varken bytas, ersättas eller överlåtas.

3.7.1. Erhålla kupong

Du kan erhålla en kupong i utbyte mot objekten nedan och i enlighet med de villkor som gäller för varje objekt:

  • Chèque-Vacances
  • Bon Voyage SNCF [resekupong från SNCF]
  • Bon Thalys [resekupong från Thalys]
  • Bon Billet de train SNCF [tågbiljettkupong från SNCF]
  • Bon de Réduction Voyageur SNCF [reserabattkupong från SNCF]
  • Bon de Caisse SNCF [kupongkvitto från SNCF]
  • Bon de Compensation Fréquence SNCF [lojalitetskupong från SNCF] och
  • Chèque Cadeau SNCF [presentkort från SNCF].

Den erhållna kupongen har ett värde som motsvarar de inlösta objekten. För Bon de Caisse SNCF är kupongen giltig i ett år från utfärdandet. I andra fall har kupongen samma utgångsdatum som den inlösta kupongen.

Du måste skicka alla kuponger som du vill lösa in till Trainline Europes huvudkontor (helst som rekommenderat brev), och ange ditt efternamn, förnamn samt e-postadressen till ditt personliga konto. Du måste bifoga en korrekt ifylld blankett till brevet som är tillgängligt här (Du måste logga in på ditt konto för att komma åt blanketten). Du måste vara innehavare av kupongerna som skickas in. När brevet har mottagits och dess giltighet har bekräftats, sätts kupongerna in på ditt konto inom 30 dagar.
Du kan också få en kupong som en kommersiell gest från Trainline Europe. Kupongen är giltig i ett år från utfärdandet. Under kampanjer som arrangeras av Trainline Europe eller dess partner kan du få kuponger (max en kupong per person och per hushåll) och utgångsdatumet kan variera. Alla försök att kringgå denna gräns kan leda till att den aktuella kundens konto stängs och Trainline Europe förbehåller sig rätten att begära återbetalning av kupongbeloppen som erhållits och använts på ett otillbörligt sätt.

3.7.2. Betalning med kupong

Du kan använda en eller flera kuponger för att betala för din beställning:

Vid återbetalning av en biljett som ingår i en beställning som är delvis eller helt betalad för med en kupong får du en ny kupong som är giltig i 90 dagar. Värdet på denna kupong får inte överstiga det totala värdet av de kuponger som användes vid inköpstillfället. Eventuellt återstående belopp återbetalas via den betalningsmetod som användes av dig.

3.7.3. Kupongens kompatibilitet

SNCF-kupongerna kan användas hos följande operatörer: Thalys, Eurostar, Lyria och Renfe-SNCF.

Thalys-kuponger får endast användas för att boka en Thalys-biljett.
Observera också att operatörerna iDTGV och OUIGO inte accepterar betalning med kuponger för sina beställningar.

4. Fordringar

Tyvärr tillåter de berörda operatörerna inte alltid att vi hanterar avbokningar och ersättning/återbetalning för försenade eller avbeställda resor och du kan vara tvungen att kontakta operatören direkt. Om operatörerna tillåter att vi avbokar biljetter eller utfärdar återbetalning eller ersättning på deras vägnar gör vi detta. I annat fall ger vi dig information om den berörda operatören och du måste då lämna in din fordran direkt till företaget. Du kan hitta denna information i tabellen nedan:

Operatörer Geografisk adress Adress i händelse av fordringar Länk till operatörens villkor
SNCF 2, place aux Étoiles, 93200 Saint-Denis, Frankrike Service Relations Clients SNCF – 62973 ARRAS
eller
http://www.sncf.com/fr/services/service-client/formulaire-reclamation
http://www.sncf.com/fr/engagements/conditions-generales-voyageurs

 

Lyria 25, rue Titon, 75011 Paris, Frankrike Om såld via SNCF:
Service Relations Clients SNCF – 62973 ARRAS
även
http://www.tgv-lyria.com/fr/manage-your-train-booking/compensation
http://www.sncf.com/fr/engagements/conditions-generales-voyageurs

 

OUIGO 2 place de la Défense
CNIT 1
92053 Paris La Défense Cedex Frankrike
http://www.ouigo.com/contact http://www.ouigo.com/les-conditions-generales-de-vente
iDTGV 2 place de la Défense
CNIT 1
92053 Paris La Défense Cedex Frankrike
http://www.idtgv.com/idtgv/contactez-nous http://ventes.idtgv.com/CGV/idtgv/cgv-fr-FR.html
OUIBUS 38, rue de Seine, 94400 Vitry-sur-Seine, Frankrike http://fr.ouibus.com/fr/contact-us http://fr.ouibus.com/fr/conditions-generales-de-vente
Deutsche Bahn Servicecenter Fahrgastrechte, 60647 Frankfurt am Main, Tyskland. https://www.bahn.com/en/view/booking-information/passenger-rights/passengers-rights-claim-form.shtml https://www.bahn.com/en/view/home/info/gtc.shtml
HKX Hamburg-Köln-Express GmbH
Richmodstraße 6
50667 Köln
vasb@uxk.qr https://www.hkx.de/abb/
Thello Thello
Service Clients
B.P. N° 10308, 75563
PARIS CEDEX 12
Frankrike
https://www.thello.com/contact/Contact/index.html https://www.thello.com/_sitetools/sales-conditions/index.html
Trenitalia Piazza della Croce Rossa, 1, 00161 Roma, Italien http://www.trenitalia.com/tcom/Informazioni/Assistenza-e-contatti http://www.trenitalia.com/tcom/Informazioni/Condizioni-Generali-di-trasporto
NTV (Italo) Sede NTV S.p.A
Viale del Policlinico, 149/b
00161 Rom
http://www.italotreno.it/en/support-contacts

 

http://www.italotreno.it/en/terms-conditions

 

Eurostar Times House, 5 Bravingtons Walk, Kings Cross, London N1 9AW, Storbritannien https://help.eurostar.com/email http://www.eurostar.com/fr-fr/conditions-de-transport
Thalys Place Stéphanie, 20 BE – 1050 Bruxelles – Belgien https://www.thalys.com/be/fr/aide#contacts

eller

Service Clientèle Thalys
B.P. 14
B – 1050 Bruxelles 5
BELGIEN

https://www.thalys.com/img/1462779243/pdf/cgt/cgt-fr.pdf
Renfe Av. Pío XII, 110. 28036, Madrid, Spanien. Telefon +34 902 320 320 http://www.renfe.com/FR/empresa/informacion_legal/index.html
Trenord TRENORD S.r.l.
Piazza Cadorna, 14
20123 Milano MI
Italien
http://www.trenord.it/en/services/contacts.aspx http://www.trenord.it/it/assistenza/condizioni-di-trasporto.aspx
SNCB Rue de France 56, 1060 Bruxelles, Belgien http://www.belgianrail.be/fr/service-clientele/contact.aspx http://www.belgianrail.be/fr/service-clientele/conditions-de-transport.aspx
NS Postbus 2372 3500 GJ Utrecht, Nederländerna http://www.ns.nl/en/customer-service http://www.ns.nl/en/terms-conditions.html
CFL 9, place de la Gare Luxembourg, 1616 Luxemburg http://www.cfl.lu/espaces/voyageurs/fr/contacts/formulaire-de-suggestion-réclamations eller (+352) 4990 5555 http://www.cfl.lu/espaces/voyageurs/fr/hidden-pages/conditions-l%C3%A9gales/conditions-de-transport
Alsa Alsa
C/Miguel Fleta 4, 2 28037
Madrid
https://www.alsa.es/experiencia-alsa/opina-y-contacta/contacto https://www.alsa.es/condiciones-de-la-compra
SBB Chemins de fer fédéraux suisses CFF
Voyageurs
WylerPark
Wylerstrasse 123/125
3000 Berne 65
Schweiz
freivprpyvragryr@pss.pu http://www.cff.ch/groupe/les-cff-comme-partenaire-commercial/suppy-chain-management/pour-les-fournisseurs/agb.html
OBB ÖBB Customer Service
Postfach 222
1020 Wien
Telefon +43 5 1717 http://www.oebb.at/static/tarife/handbuch_fuer_reisen_mit_der_oebb_in_oesterreich/index.html
WESTbahn WESTbahn Europaplatz 3, 1150 Wien, Österrike https://westbahn.at/en/questions-answers-2/contact/ https://westbahn.at/sonstiges/agbs/allg-tarifbestimmungen/

 

4.1. Avbokningar och återbetalningar

Biljetterna omfattas exklusivt av de villkor för avbokning och återbetalning som de olika operatörerna tillhandahåller för varje typ av biljett. Vi informerar dig om det viktigaste av vad som gäller hos dessa innan du väljer biljetterna. För mer information rekommenderar vi att du kontrollerar respektive operatörs villkor för att säkerställa att den biljett du köper uppfyller dina behov.

För att vara berättigad till återbetalning måste du uppfylla operatörens avbokningsvillkor, som finns i tabellen ovan för varje operatör. Observera att operatören kan debitera en avbokningsavgift. Om du har några frågor om att ändra eller avboka dina biljetter, kontakta först vår kundtjänst genom att klicka på följande länk – www.trainline.se/contact innan du kontaktar operatörerna.

4.2. Ersättning för försenade eller inställda resor

Om tjänsten som du använt för att göra en bokning avbrutits eller störts, kan du få återbetalning eller ersättning. Detta omfattas av respektive operatörs villkor. Dessa kan ses när du gör beställningen och innan du gör en betalning.

Om operatörerna tillåter oss att utfärda en återbetalning eller ersättning på deras vägnar gör vi detta. I annat fall ger vi dig information om den berörda operatören och du måste då lämna in din fordran direkt till företaget.

4.3. Ansvar

Transporttjänsterna för de biljetter du köpt via bokningstjänsten tillhandahålls av respektive operatör. Berörd operatörs villkor gäller för alla transporttjänster som medföljer de biljetter som du har bokat via bokningstjänsten. Vi rekommenderar att du läser dessa villkor och bestämmelser noga innan du bokar dina biljetter.
Observera att du är ekonomiskt ansvarig för alla bokningar som görs via bokningstjänsten från ditt konto samt alla rimliga och förutsebara förluster som Trainline Europe ådragit sig till följd av att du eller din försummelse bryter mot användarvillkoren när du använder bokningstjänsten (inklusive när du medvetet eller oaktsamt har tillåtit att andra personer använder ditt konto).

Trainline agerar endast som officiellt ombud på uppdrag av de operatörer som anges under punkt 2. Trainline tillhandahåller inte transporttjänsterna och är endast ansvarig för tillhandahållandet av bokningstjänsten.

5. Ångerrätt

Du informeras härmed om att, enligt konsumentlagstiftningen, biljetter inte omfattas av ångerrätten.

6. Hyperlänkar

Webbplatsen och mobilapplikationerna innehåller länkar till andra webbplatser och tredjepartsapplikationer. De länkade webbplatserna och applikationerna kontrolleras inte av Trainline Europe och Trainline Europe ansvarar inte för innehållet i dessa länkade webbplatser och applikationer. Trainline Europe tillhandahåller dessa länkar som en tjänst åt dig. En länk innebär inte att Trainline Europe föreslår eller rekommenderar den aktuella länkade webbplatsen eller att Trainline Europe har någon koppling till den.

7. Tillämplig lag

Dessa villkor och bestämmelser regleras av fransk lag utan att det påverkar de lagliga bestämmelserna i det land där konsumenten är bosatt.

8. Tvister

Alla tvister som kan härröra från dessa villkor och bestämmelser avseende deras giltighet, tolkning, genomförande, annullering, konsekvenser och resultat måste meddelas i förväg till Trainline Europe i syfte att nå ömsesidig överenskommelse. Tvister som inte kan lösas på detta sätt hänvisas till domstol med behörighet enligt allmän lagstiftning.

9. Medling

Du informeras härmed om att du i händelse av tvist kan använda dig av konventionell medling, helst med en medlare för resor och turism:

Herr Jean-Pierre Teyssier.
MTV Médiation Tourisme Voyage – P.O. Box 80 303
75 823 Paris Cedex 17

http://www.mtv.travel

10. Bevis

Du godkänner uttryckligen att uppgifter i Trainline Europes system kan användas som bevis avseende beställningar, förfrågningar och andra faktorer som rör användningen av webbplatsen och mobilapplikationerna. Sådana uppgifter kan åberopas, särskilt vid rättsliga förfaranden, som bevis på samma sätt som skriftliga dokument.

11. Godkännande av villkor och bestämmelser

Vi rekommenderar att du läser dessa villkor och bestämmelser noga innan du bokar dina biljetter.
Att beställa biljetter på webbplatsen eller via mobilapplikationerna innebär oinskränkt och fullständig överensstämmelse med och godkännande av dessa villkor och bestämmelser, och en skyldighet att betala för de beställda biljetterna, vilket uttryckligen bekräftas av kunden.
Eftersom dessa kan komma att ändras vid ett senare tillfälle tillämpas den version som gäller på webbplatsen den dag då beställningen görs. Du måste bekräfta att du godtar den senaste versionen av dessa villkor och bestämmelser vid tidpunkten för bokningen. Om du inte samtycker till de ändringar som vi gör enligt dessa villkor och bestämmelser, måste du sluta använda bokningstjänsten, webbplatsen och mobilapplikationerna.

12. Trainline for Business

Trainline Europe erbjuder en tjänst som kallas Trainline for Business som uteslutande riktar sig till företagskunder (hädanefter ”företag”).

Dessa villkor och bestämmelser gäller för tjänsten Trainline for Business med förbehåll för specifika dispositioner nedan. Vid konflikter mellan de specifika dispositionerna nedan och villkoren och bestämmelserna, har de specifika dispositionerna företräde.

För att kunna använda Trainline for Business, måste företaget skapa ett företagskonto genom att uppge företagets namn och andra detaljer i den här avsedda delen av webbplatsen (hädanefter ”organisationen”). Företaget kan då bjuda in sina kollegor att använda Trainline for Business.

12.1. Testperiod

Det är gratis att använda tjänsten Trainline for Business under en testperiod på två månader från det datum då företagskontot skapades. Efter dessa två månader är det inte längre möjligt att köpa nya biljetter utan abonnemang. Biljetter som organisationen köpt före detta datum är dock fortfarande tillgängliga.

12.2. Abonnemang

För att använda Trainline for Business efter testperioden måste organisationen teckna ett abonnemang för varje aktiv passagerare. En aktiv passagerare är mottagaren av en biljett som köpts via företagskontot (hädanefter ”aktiv passagerare”).

Efter att abonnemanget har tecknats kan biljetter köpas på den aktiva passagerarens vägnar utan extra avgifter under hela abonnemangsperioden.

Två abonnemangstyper föreslås som standard:

Abonnemangsperioden börjar den dag då den första bokningen görs på uppdrag av en kollega som då blir aktiv passagerare.

Trainline Europe förbehåller sig rätten att erbjuda olika abonnemang till organisationer efter eget val.

Organisationen kan starta en ny abonnemangstyp när så önskas. Endast nyligen aktiverade passagerare får det nya valda abonnemanget. Abonnemangsperioden för redan aktiva passagerare ändras inte.

Observera att vi kan dela all personlig information som skickas till oss via Trainline for Business med din arbetsgivare eller din arbetsgivarens resebyrå om du köper din biljett via Trainline for Business.

12.3. Fakturering

Organisationen måste betala abonnemanget för varje aktiv passagerare som nyligen aktiverats under föregående månad den första dagen i varje månad. Om en betalning är försenad med mer än 15 dagar kan Trainline Europe avbryta all tillgång till tjänsten Trainline for Business för kunden.

12.4. Uppsägning av tjänsten

Organisationen kan sluta använda tjänsten Trainline for Business närhelst man önskar genom att kontakta Trainline Europe via e-post. Trainline Europe kan också sluta erbjuda tjänsten Trainline for Business efter en enkel anmälan till organisationen.

När tjänsten är stoppad är det inte längre möjligt att aktivera nya passagerare. Endast redan aktiva resenärer kan fortsätta att använda tjänsten till slutet av respektive abonnemangsperiod.

Trainline Europe kan också stoppa tjänsten efter en månads uppsägningstid till organisationen. Vid force majeure eller om organisationen bryter mot dessa villkor, kan Trainline Europe också stoppa tjänsten med omedelbar verkan.

Trainline Europe erbjuder inte några återbetalningar för abonnemang som pågår när tjänsten stoppas.

12.5. Tillämplig lag

Användningen av tjänsten Trainline for Business styrs av fransk lag.

Alla tvister som kan uppstå av användningen av tjänsten Trainline for Business måste föregås av förhandsmeddelande mellan Trainline Europe och organisationen. Tvister som inte kan lösas på detta sätt omfattas av handelsdomstolens i Paris jurisdiktion.

13. Användning av webbplatsen och mobilapplikationer

Vi tillåter att du laddar ner, installerar och använder mobilapplikationerna på din mobiltelefon för att komma åt bokningstjänsten i enlighet med dessa villkor och bestämmelser. Mobilapplikationerna måste laddas ner från App Store eller Google Play.

13.1. Din användning

Alla kostnader för tillgång till bokningstjänsten (till exempel internetavgifter eller avgifter för mobildata) måste betalas av användaren. Även om vi har försökt att täcka in en mängd mobiltelefoner fungerar inte vår mobilapplikation på alla telefoner. Listan över kompatibla telefoner är tillgänglig före nedladdning.
Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att webbplatser och mobilapplikationer inte innehåller datavirus och andra skadliga program. På grund av nätverkets art kan vi dock inte göra åtaganden i detta avseende och rekommenderar att du skyddar dig mot alla datorvirus eller andra skadliga program som kan överföras till din dator efter att du har använt webbplatsen eller en tredjepartswebbplats eller som kan överföras till din telefon efter att du har använt webbplatsen och mobilapplikationerna. Vi kan inte garantera tillgängligheten av webbplatsen och mobilapplikationen, särskilt inte vid force majeure eller tredjepartsfel. Du godkänner att vi får ta webbplatsen, mobilapplikationer eller bokningstjänsten offline om vi anser att detta är nödvändigt för underhållsändamål.

Vi uppdaterar regelbundet mobilapplikationerna och vi rekommenderar att du hämtar och installerar alla publicerade uppdateringar eftersom vi inte kan åta oss att korrigera fel i tidigare versioner av mobilapplikationerna.

13.2. Immateriella rättigheter

Tillgång till webbplatsen och mobilapplikationer ger dig inte några immateriella rättigheter gentemot webbplatsen och mobilapplikationerna utöver rätten att använda dem i enlighet med dessa villkor och bestämmelser. Du får under inga omständigheter och med inga medel eller på något sätt reproducera, framställa, modifiera, överföra, publicera, anpassa eller använda hela eller delar av webbplatsen och mobilapplikationerna utan föregående skriftligt samtycke från Trainline Europe eller företagen i koncernen. All användning av dessa som inte har förhandsgodkännande från Trainline Europe, oavsett hur det sker, av hela eller delar av webbplatsen och mobilapplikationerna, kan medföra att talan vid domstol väcks, företrädesvis om överträdelseåtgärd.
Användning av ett automatiserat system eller programvara för att extrahera information från webbplatsen eller mobilapplikationer (inklusive skrapning och direkt åtkomst till API) är förbjudet utan föregående skriftligt samtycke från Trainline Europe.