Vi använder cookies för att generera cool statistik, tillhandahålla skräddarsydda erbjudanden på andra webbplatser och förbättra vår egen webbplats.
Om du inte flyr från oss utgår vi från att du är okej med cookies. Ställ in cookie-parametrar  

Integritetspolicy

Vi tar personuppgifter på allvar, precis som det ska vara. Vi vill vara tydliga från början – vi tjänar pengar på att sälja tågbiljetter, inte personuppgifter i hemlighet. Vi kommer inte att sälja dina uppgifter till skrupelfria köpare. Den här sidan ger dig väsentlig (och mindre väsentlig) information om gällande lagar så att du vet var du står. Här nedanför förklarar vi hur vi samlar in information när du använder vår tjänst. Den här fängslande sidan berättar också varför vi använder och överför dina uppgifter som en del av vårt jobb.

ALLEGORI

När du går ner till bageriet för att köpa bröd är det osannolikt att de frågar efter din identitet, ålder eller e-postadress. Transaktionen sker i fullständig anonymitet. Om du betalar med kontanter lämnar du inte ens kvar några bankuppgifter. Även om personalen på bageriet vet vad du heter i förnamn är det ganska osannolikt att bageriets marknadsavdelning kommer att försöka tjäna pengar på det. Vid små vardagliga affärsuppgörelser avslöjas sällan dina personuppgifter.

På internet blir saker och ting mer komplicerade. När du handlar på nätet kan handlaren begära att du skickar en mängd personuppgifter – uppgifter som kan samlas in, användas, överföras, ändras, förvrängas, stjälas och så vidare. Så det är viktigt att du vet vad du ger dig in på innan du handlar. Just därför publicerar vi vår policy för personuppgifter, så att du vet vad vi gör med dina uppgifter när du kommer till en av våra bokningskanaler.

INLEDNING

1. Definitioner

Vi ska börja med att definiera några användbara termer.

  • När vi säger ”vi” eller ”Trainline” menar vi företaget CAPITAINE TRAIN SAS, som är föremål för fransk lag.
  • När vi säger ”vår service” pratar vi inte om tennis, utan om biljettbokningstjänsten som hanteras av företaget CAPITAINE TRAIN SAS – det vill säga oss.
  • När vi säger ”du” eller ”användare” menar vi privatpersoner eller företag som har valt att använda vår service – det vill säga du.
  • När vi säger ”iOS-app” eller ”Android-app” menar vi vår app för iPhone och iPad respektive vår app för Android – två appar som du kan ladda ner gratis från våra vänner på Apple och Google.

”Att tänka på saken betyder nej.” – Alain, filosof

”Att samtycka betyder att man säger ja.” – Julie, advokat.

När du hamnar på vår webbplats kan vi inte knacka på din dörr så att du kan skriva under ett dokument för att godkänna vår integritetspolicy. Därför måste vi göra det på ett annat sätt. När du använder vår tjänst anser vi att du förstår och godkänner att dina personuppgifter kan samlas in, användas, lagras och överföras till tredje part på det sätt som förklaras nedan. Med andra ord: Den som sig i leken ger, får leken tåla.

I allmänhet använder vi dina uppgifter för att erbjuda dig en tjänst som du har begärt, uppfylla våra lagstadgade skyldigheter, uppfylla ett legitimt behov eller med ditt godkännande.

I vissa fall, när det känns nödvändigt, kommer vi uttryckligen att be om ditt samtycke till att vi använder dina uppgifter – det är enkelt att upptäcka eftersom du antagligen blir tvungen att kryssa i en ruta. Detta händer till exempel när du registrerar dig på vår webbplats och vi frågar dig om du vill få våra erbjudanden via e-post för att kunna använda din e-postadress för att skicka våra nyhetsbrev.

3. Ändringar

En dag eller kanske en kväll kan Trainline ändra sin integritetspolicy. Om väsentliga ändringar skulle göras på den här sidan kommer vi att placera en väl synlig banderoll på vår webbplats eller skicka ett e-postmeddelande för att informera dig.

4. Rätt till insyn

Du kan konsultera, ändra eller begära att vi raderar dina personuppgifter genom att skicka ett meddelande till följande e-postadress: pbagnpg@genvayvar.rh.

5. Stänga kontot

Om du har skapat ett konto på vår webbplats eller på våra appar och du vill stänga det kan du skriva till oss genom att använda vårt kontaktformulär. När vi får din begäran kommer vi att inaktivera ditt konto och göra dina uppgifter oanvändbara (när vi ändå är där). Efter att de har arkiverats lagras gamla konton på våra servrar under en längre tid om vi behöver dem som bevis, till exempel vid bedrägeri, utestående betalningar, juridiska tvister, brottsutredningar eller andra rättsliga ändamål.

6. Frågor och kontakt

Vi svarar gärna på eventuella frågor som du har om innehållet på den här sidan. Skriv till oss via e-post på pbagnpg@genvayvar.rh eller via post på följande adress:

Trainline 20 rue Saint-Georges 75009 Paris FRANKRIKE

INSAMLING AV PERSONUPPGIFTER

Vi kan ha dina personuppgifter på våra servrar på grund av följande orsaker:

1. Du har gett oss dina uppgifter

Uppgifter dyker inte upp av sig själva, du har gett dem till oss. Du ger dina personuppgifter till oss varje gång du köper en biljett på vår webbplats eller i våra appar, när du skriver till vår kundtjänst, när du publicerar en kommentar på vår blogg eller när du kommunicerar med oss. Dessa uppgifter kan bland annat innehålla ditt namn, födelsedatum, kön, rabatt- eller lojalitetskort, e-postadress, telefonnummer, bankuppgifter eller till och med din inköpshistorik. Det här gäller också för alla uppgifter som du lämnar ut om de passagerare för vilka du bokar biljetter. Och vi utgår från att du har informerat dina passagerare och fått deras samtycke när du överför deras personuppgifter.

2. Du överför data till oss på ett passivt sätt

Vi samlar in och bearbetar information om användningen av tjänsten även när du inte lämnar information direkt genom ett formulär. Vi använder uttrycket passiv insamling för att ange de uppgifter som vi lägger in i ett register, som en domstolsansvarig, för att rekonstruera sekvensen för dina besök. Detta innebär alla spår som du lämnar varje gång du vidtar åtgärder på vår webbplats. Registret kan bland annat innehålla din IP-adress, datumet för din senaste inloggning, webbläsaren du använde, biljettköp och den eftersäljning som utförts på biljetterna.

3. Cookies och övervakningsteknik

När du använder vår webbplats placerar vi små filer på din dator, så kallade cookies. Dessa cookies kan ha skapats av oss eller av tredjepartsleverantörer när vi använder deras verktyg, till exempel Google eller Microsoft. Oavsett om de kommer från oss eller från tredje part används cookies för att mäta hur du använder vår webbplats och våra appar, för att generera statistik och förbättra vårt gränssnitt. Tredje parter som Google och Microsoft kan också använda cookies för att erbjuda anpassad reklam när du använder deras sökmotorer. För mer information om användning av cookies går du till vår cookies-sida.

ANVÄNDNING AV PERSONUPPGIFTER

Vi använder och överför personuppgifter i följande fall:

1. När du bokar och betalar för biljetter

Vi har inga egna tåg. Vi måste ingå kommersiella avtal med de personer som kör tågen så att vi kan erbjuda deras biljetter på vår webbplats och på våra appar. Därför är huvuddelen av den information vi begär från dig faktiskt av samma typ som krävs av de transportörer vi jobbar med. Vi kan inte sälja biljetter utan dina personuppgifter eller utan hjälp av våra tjänsteleverantörer och transportörer eftersom vi inte har våra egna tåg eller vår egen bank eller vår egen betalningsplattform – och vi har inga planer på att expandera inom den närmaste framtiden.

Eftersom resenärernas personuppgifter är viktiga för transportörer måste du ge korrekt information om dig själv och dina passagerare. Biljettinspektören har till exempel rätt att begära legitimation för att bekräfta att födelsedatumet som lämnades vid inköpstillfället är korrekt.

2. För att marknadsföra vår tjänst och skicka nyhetsbrev

Om du till exempel ger oss din e-postadress när du skapar ett konto på vår webbplats och kryssar i rutan för att få våra erbjudanden via e-post, så är det möjligt för oss att använda din e-postadress för att skicka ett meddelande några dagar senare för att påminna om fördelarna med vår tjänst. Om du inte vill få våra erbjudanden via e-post kan du avregistrera dig genom att använda länken längst ner i dessa e-postmeddelanden.

3. För att erbjuda tjänster anpassade till dina behov

För att folk ska känna till vår tjänst marknadsför vi den genom online- och offlinereklam så väl som erbjudanden via e-post för de personer som samtycker till att ta emot dem. Och för att vara säkra på att vi är på rätt spår analyserar vi dina vanor med tjänsteleverantörernas hjälp för att kunna föreslå erbjudanden som passar dina intressen. Vi kommer till exempel inte att berätta om spanska tåg om vi kan se att du ofta reser till Tyskland.

4. För att samla in betalningar

När du köper en biljett genom vår tjänst ger du oss tillgång till dina bankuppgifter. Vi kan därmed skicka transaktionsmeddelanden, betalningskvitton, godkännande för autogiro och aviseringar vid eventuella problem med din bank till dig. Vi använder en tjänsteleverantör så att dina betalningar är säkra. Den här tjänsteleverantören har därför även tillgång till dina faktureringsuppgifter, men inte dina reseuppgifter, information om dina passagerare, biljetter eller inköpshistorik. För att säkerställa att dina betalningar inte går förlorade jobbar vi endast med tjänsteleverantörer som vi litar på.

5. För att förbättra vår tjänst

Det innebär att vi samlar in information om hur du använder vår tjänst via cookies och att vi delar informationen med analysverktyg från tredje part, såsom Google Analytics.

6. För inköp utan ett konto eller utan inloggning

Man kan köpa biljetter utan att registrera sig på vår webbplats under några månader. Om du inte har ett konto hos oss eller om du använder vår webbplats utan att logga in på ditt konto kommer eventuella inköp som du gör utanför kontot inte att visas i din kontohistorik. Alla inköp som görs utanför ditt konto betraktas som ett oberoende köp och vi registrerar det som sådant, så att vi kan hitta ett spår av din beställning om du behöver hjälp. De personuppgifter du tillhandahåller när du köper utan ett konto kommer att behandlas på samma sätt som för alla andra transaktioner.

7. För att felsöka dina problem

För att hjälpa dig kan vår kundtjänst kommunicera med dig om ditt konto, dina biljetter eller din betalning. Vad som än händer kommer vi enbart att komma åt ditt konto när du ber oss att göra det.

8. För intern statistik eller undersökningar

Det innebär att vi kan använda dina personuppgifter för att skapa statistik över våra användare eller fråga om du vill delta i våra egna undersökningar.

9. För att bekämpa bedrägerier

Vi kan använda en del av dina uppgifter för att skydda oss mot bedrägerier.

DELA UPPGIFTER MED TREDJE PART

Vi kan endast dela dina personuppgifter med personerna som anges nedan:

1. Med transportörer

Vi har vanligtvis ingen kontroll över hur transportörer använder dina uppgifter. Men dessa är de vanligaste användningsområdena, bara så att du vet. Vi föreslår att du läser deras sekretesspolicy för att få veta hur dina uppgifter kommer att användas.

A. För bokningar och försäljning av biljetter

Vi delar vissa delar av din information med transportörer eftersom de behöver dem för att utfärda din biljett eller för att du ska kunna boka en biljett. När du till exempel köper en Eurostar-biljett via vår tjänst måste vi överföra viss information till Eurostar, däribland ditt namn, efternamn och födelsedatum. Utan dessa uppgifter skulle försäljning inte vara möjlig. Vi lämnar bara ut vad transportören begär, inget mer.

B. För inställda tåg och andra fel

Vi kan lämna ut din e-postadress eller ditt telefonnummer till vissa transportörer så att de kan kontakta dig vid behov. Om ditt Eurostar-tåg är inställt kan Eurostar vilja nå dig via e-post för att informera dig om detta och föreslå ett alternativ.

C. För att betala vissa e-biljetter och skicka dem via e-post

Vissa transportörer har sina egna system för betalning och distribution av e-biljetter. De tar hand om transaktionen med din bank och skickar e-biljetterna till dig via e-post. För att ge dem möjlighet att göra det ger vi dem vissa delar av dina uppgifter, till exempel vad gäller iDTGV.

D. För transportörernas lojalitetsprogram

Vi godkänner rabatt- och kundkort som utfärdas av de flesta transportörer. Om du registrerar dina rabatt- eller kundkort med oss tar vi hänsyn till dem när vi söker efter dina biljetter för att erbjuda dig de bästa priserna och de bästa fördelarna. När du köper en biljett till rabatterat pris eller med ett kundkort skickar vi ditt kortnummer till transportören för att du ska kunna dra fördel av rabatten eller samla lojalitetspoäng. I utbyte kan transportörerna använda dessa uppgifter för att skicka e-postmeddelanden till dig som en del av deras lojalitetsprogram. Du kan till exempel få e-postmeddelanden som skickas av transportören med erbjudanden om rabatt på din nästa tågresa.

2. Med våra tjänsteleverantörer

Eftersom vi nu är en del av Trainline group använder vi Trainline för att tillhandahålla en mängd olika tjänster. Vi använder även tjänsteleverantörer för att genomföra (alltid enligt våra instruktioner och enbart för vår räkning) några av de ovan nämnda aktiviteterna. Vi använder till exempel en tjänsteleverantör för en säker hantering av betalningar, och vi skickar dina betalningsuppgifter till dem när du kommer till kassan.

3. Med myndigheter

Enligt lagen kan vi vara skyldiga att skicka viss information till polisen, tullmyndigheterna eller till statliga eller administrativa myndigheter. Detta kan till exempel gälla vid upptäckt eller förebyggande av bedrägerier.

4. Med ditt företags resebyrå

Om du använder Trainline for Business, vår biljettjänst för företag, kan vi skicka information om affärsresor till ditt företag eller till den resebyrå som hanterar affärsresan för företagets räkning. Om du även använder Trainline för dina personliga resor, via ett enskilt konto, kommer inte uppgifterna om dina personliga resor att lämnas ut till din arbetsgivare.

5. Med en möjlig köpare

Vi kan överföra dina uppgifter som en del av ett övertagande, en sammanslagning eller omorganisation av Trainline-gruppen. I sådana fall kommer sekretessen för dina uppgifter och dina rättigheter vad gäller dina uppgifter alltid att respekteras.

6. Med sociala nätverk

Du kan registrera dig med ditt Facebook- eller Google-konto när du skapar ett konto på vår webbplats. Dessa funktioner är baserade på cookies som kan samla in information om dig, till exempel din IP-adress eller de sidor du besöker. Eftersom vi inte kontrollerar vad Facebook eller Google gör kan vi inte heller ta ansvar för den information som du ger till oss via dessa sociala nätverk. Dina interaktioner med funktionerna som erbjuds av Facebook och Google är föremål för dessa företags sekretesspolicyer.

7. Med ingen annan

Vi tjänar pengar genom att sälja tågbiljetter, inte uppgifter. Vi säljer inte dina uppgifter till tredje part. Om vi skulle göra väsentliga ändringar till vår policy kommer vi att informera dig eftersom sådana ändringar skulle få allvarliga konsekvenser för dig.

RESPEKTERA REGLERNA

1. Överföring av uppgifter utanför EU

Vi använder vissa tjänsteleverantörer som är baserade i USA. När du till exempel söker efter en biljett på vår webbplats anger du information om din resa, såsom avresedatum eller ankomststation och denna information skickas sedan över Atlanten och genom USA för att nå tjänsteleverantören som hjälper oss att ge dig de priser och tider som du efterfrågar. För att göra en lång historia kort ger amerikansk lag mindre skydd än europeisk lagstiftning när det gäller integriteten av personuppgifter. När dina uppgifter lämnar Europa ser vi alltid till att dessa överföringar genomförs med kontraktsklausuler från Europeiska kommissionen eller andra skydd som är godkända av EU-lagstiftningen, och som är avsedda att garantera en behandling av uppgifter som överensstämmer med kraven på den gamla kontinenten. Med andra ord: Vi jobbar inte med tjänsteleverantörer som inte kan uppfylla de europeiska föreskrifterna.

2. Lokalisering av uppgifter

A. IP

Vi kan behöva hämta och registrera din IP-adress för att förstå ditt ungefärliga geografiska läge.

B. Geolokalisering av din telefon

När du väljer en avgångsstation i vår iOS- eller Android-app kan du antingen välja stationens namn från sökformuläret eller låta appen använda GPS-funktionen på din mobil för att geolokalisera dig och föreslå stationer i närheten. Om du inte vill att din mobil ska ge oss ditt geografiska läge kan du stänga av GPS-funktionen på din telefon eller neka till att Trainline geolokaliserar dig.

SÄKERHET

Vi gör vårt yttersta för att skydda dina personuppgifter och förhindra att de blir stulna, skadade eller felaktiga. Om du har skapat ett konto hos oss genom att välja ett användarnamn och lösenord rekommenderar vi att du förvarar ditt lösenord på ett säkert sätt. Eftersom dina reseuppgifter är känslig information har vi inte tillgång till ditt lösenord. Därför kan vi inte skicka ditt lösenord på nytt om du skulle råka glömma det. Men du kan ändra det när som helst på vår webbplats.

Vår webbplats och våra appar kan innehålla länkar som omdirigerar dig till tredjepartswebbplatser. Genom att följa dessa länkar lämnar du vår trädgård – det vill säga vår integritetspolicy gäller inte längre. Vi är inte ansvariga för vad dessa webbplatser kan göra med dina uppgifter. Därför råder vi dig att noga läsa deras policy innan du börjar surfa på deras webbplatser.

Senast uppdaterad: Augusti 2016.