Vi använder cookies för att generera cool statistik, tillhandahålla skräddarsydda erbjudanden på andra webbplatser och förbättra vår egen webbplats.
Om du inte flyr från oss utgår vi från att du är okej med cookies. Ställ in cookie-parametrar  

Integritetspolicy

Senast uppdaterad: 25 maj 2018

Integritetspolicy

 

VILKA VI ÄR OCH VAD VI GÖR

Vi är Trainline och vi hjälper kunder att göra smartare resor varje dag. Vi är en kärna av företag (Trainline.com Limited, Trainline International Limited och Trainline SAS) som arbetar tillsammans för att hjälpa dig att ta dig dit du behöver åka. Precis som du, ger sig dina uppgifter ut på resa, beroende på vart du reser och med vilket buss- eller tågbolag du åker.

 

DINA PERSONUPPGIFTER OCH VÅRA LÖFTEN TILL DIG

Vi vet att dina personuppgifter, och vem du uppger dem för, är något väldigt viktigt. Därför förbinder vi oss till fyra integritetslöften för att bevara dina uppgifter tryggt och säkert –

  • Vi ska vara helt tydliga vad gäller de personuppgifter vi använder, hur vi använder dem och – viktigast av allt – varför vi behöver dem.
  • Vi ska bara använda dina personuppgifter när vi verkligen behöver det.
  • Vi ska hålla dina personuppgifter säkra med hjälp av den bästa möjliga kombinationen av teknik, människor och processer.
  • Vi vill att du ska kunna göra riktiga och informerade val gällande dina personuppgifter. Så det hjälper oss att vi hoppar över jargongen.

 

Varje gång du använder våra tjänster, antingen på vår webbplats eller i vår app, ser vi efter dina personuppgifter på det som sätt som vi anger i denna integritetspolicy och i linje med våra löften till dig (ovan).

 

DE PERSONUPPGIFTER SOM DU LÄMNAR TILL OSS

  • Du kan komma att behöva förse oss aktivt med dina personuppgifter för att använda våra tjänster och boka biljetter. Vi förklarar detta närmare i tabellen nedan.
    • I korthet, när vi säger ”personuppgifter” talar vi om saker som namn, e-postadress, ålder, betalkortsuppgifter, faktureringsadress, telefonnummer och uppgifter om de eventuella tågkort, bussrabattkort eller kundkort som du använder.
    • Du kan även komma att behöva lämna en begränsad mängd personuppgifter gällande någon annan. Det skulle exempelvis kunna vara namn på passagerare som du bokar biljetter för. Genom att skriva in någon annans personuppgifter bekräftar du att du har deras tillåtelse att lämna dessa. Alternativt, om personen är under 16 år, bekräftar du att du har fått tillåtelse från personens förälder eller vårdnadshavare att lämna dessa uppgifter.

Typ av personuppgift

 

Varför vi använder den

Rättslig grund

 

Vem vi delar den med

Betalningsinformation –

 

Betalkortsuppgifter och adressen på vilken ditt kort är registrerat. 

 

För att göra din bokning och ta betalt för dina biljetter.

 

Vi behöver denna information för att kunna erbjuda dig dessa tjänster, det utgör en del av vårt avtal med dig.

Några av de reseoperatörer som vi arbetar med kan köra dina uppgifter genom sina egna betalnings- och e-biljettsystem för att utfärda dina biljetter.

 

Åldersuppgifter –

 

Födelsedatum eller åldersgrupp.

Operatörer har olika biljettpriser beroende på din ålder. Vi använder därför denna information för att se till att du köper rätt biljett.

Vi behöver denna information för att kunna erbjuda dig dessa tjänster, det utgör en del av vårt avtal med dig.

Vissa av operatörerna erbjuder ungdomsbiljetter. I det fallet kan de behöva ditt födelsedatum för att bekräfta att du har uppgett rätt ålder.

Kontaktuppgifter –

 

Namn, e-postadress, telefonnummer.

 

 

För att se till att du får dina biljetter.

 

Tåg- och bussoperatörerna som du reser med kan behöva denna information för att låta dig resa med dem.

 

För att kontakta dig med viktig information – och här talar vi om bokningsbekräftelser, information om återbetalning och liknande.

 

För att hålla ditt konto uppdaterat (men bara om du väljer att skapa ett, förstås). 

 

Vi behöver denna information för att kunna erbjuda dig dessa tjänster, det utgör en del av vårt avtal med dig.  

Berörda tåg- och bussoperatörer som behöver dem för att utfärda dina biljetter. Dessa operatörer kan kontakta dig för viktiga servicemeddelanden, till exempel om ditt tåg är inställt. 

Vi kan skicka dig reklam om du sagt till oss att du önskar få sådan när du skapar ett konto hos oss. 

 

Vi kan skicka dig pushmeddelanden om dina bokade resor och om våra erbjudanden.  Pushmeddelanden är små popup-annonser och aviseringar som du får i din app när vi vill meddela dig någonting. Du kan sätta på (aktivera) eller stänga av (inaktivera) pushmeddelanden i inställningarna i din iPhone eller Android.

 

Ditt samtycke – om du inte har köpt något av oss kommer vi uttryckligen att fråga dig om du vill höra från oss – så trevliga är vi.

 

 

Ditt samtycke genom inställningarna på din enhet.  Vi vill skicka dig relevant och uppdaterad reseinformation och erbjudanden när du använder vår app och webbplats.

 

 

 

 

 

 

Vi lämnar inte ut denna typ av uppgifter rutinmässigt.  Vi använder noga utvalda tredje parter för hjälp med att utföra denna uppgift för vår räkning.

Vi kan skicka dig reklam via e-post för att informera dig om våra nyheter och erbjudanden när du bokar en resa hos oss – såvida du inte har bett oss att inte göra det (spam är inte vår grej).

 

Vi kan genomföra enkäter och marknadsundersökningar (för att förbättra vår bokningsservice till dig), skicka meddelanden till ditt konto och engagera dig i våra tävlingar och kampanjer.

 

Berättigade intressen. Enkelt uttryckt betyder detta den nödvändiga användningen av dina uppgifter (vägd mot dina rättigheter) för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänster. 

 

Vi vill skicka dig denna typ av reklammeddelanden för att ge dig de bästa reseerbjudandena. Vi kommer endast att skicka dig relevanta meddelanden och du kan när som helst välja att inte höra av oss. 

 

Vi vill få din input i våra marknadsundersökningar så att vi kan fortsätta att förbättra våra produkter och tjänster.

Tågkorts- eller kundkortsuppgifter –

 

Relevanta kortuppgifter. 

 

För att ge dig rabatt på dina biljetter (i tillämpliga fall) eller ge dig poäng i det lojalitetsprogram som du har gått med i, så att du får så mycket som möjligt för dina pengar.

Vi behöver denna information för att kunna erbjuda dig dessa tjänster, det utgör en del av vårt avtal med dig.

Berörda tågoperatörer och leverantörer av kundkort.

Kommentaruppgifter –

 

Namn, e-postadress och unika identifierare, enligt vad som behövs, samt kommentarer som du väljer att lämna till oss.

Om du väljer att lämna oss feedback via vår webbplats eller app (och gör gärna det, vi är alltid lyhörda), kommer vi att använda dina kommentarer, tillsammans med andras, för att få en översyn och förbättra våra produkter och tjänster.

Ditt samtycke. Det är ditt val att ge oss denna information och du bestämmer också hur mycket du vill berätta.  

Vi lämnar inte ut denna typ av uppgifter rutinmässigt.  Vi använder noga utvalda tredje parter för hjälp med att utföra denna uppgift för vår räkning. 

Meddelanden från dig och frågor som du har ställt till oss –

 

Namn, e-postadress och kontakt som genererats, däribland telefonsamtal.

 

När du skickar e-post till oss eller använder vår chattfunktion för att nå oss, använder vi denna information för saker som att ordna återbetalning till dig eller hjälpa dig att välja rätt biljett.

 

Om du ringer till oss kan vi spela in ditt samtal för att hjälpa vår kundtjänst och vårt operativa team att ordna till något problem som du har tagit upp samt i utbildnings- och kvalitetssyfte.

Ditt samtycke. Du väljer hur och när du vill kontakta oss. 

Vi lämnar inte ut denna typ av uppgifter rutinmässigt.  Vi använder noga utvalda tredje parter för hjälp med att utföra denna uppgift för vår räkning.

Information för förebyggande av bedrägerier –

 

Namn, berättigade kontaktuppgifter och unika identifierare, efter vad som krävs, samt relevant information om enhet.

 

 

För att se till att varken du eller vi skadas genom svindleri.

 

Bedrägeri är otäcka saker och skulle vara till skada för både dig och oss.

 

Berättigade intressen. Enkelt uttryckt betyder detta den nödvändiga användningen av dina uppgifter (vägd mot dina rättigheter) för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänster. 

 

Vi samarbetar med tredjepartsleverantörer av bedrägeriförebyggande åtgärder (försök att säga detta snabbt tre gånger) för att förhindra bluffbetalningar.  Ibland används automatiserade verktyg för förebyggande av bedrägerier.

 

Dina personuppgifter kontrolleras automatiskt när du betalar (med hjälp av en uppsättning smarta regler), för att se till att där inte är något skumt fiske i görningen.

På grund av detta kan det inträffa att du inte kan betala med ett visst kort eller via en viss metod eller att vi inte kan ta emot din bokning.

 

Om du är orolig över att bli nekad att betala, vänligen kontakta oss – se våra kontaktuppgifter nedan.

Inloggning på sociala nätverk –

 

Namn och e-postadress.

 

 

 

 

För att underlätta för dig ger vi dig möjligheten att logga in på ditt Trainline-konto via dina Google- eller Facebook-konton.

Ditt samtycke.

Google och Facebook. 

 

Vi styr inte över vad Facebook och Google gör. Om du väljer att använda ditt konto på Google eller Facebook för att logga in hos oss, kommer du också att omfattas av deras integritetspolicyer.

 

Vi samlar även in en begränsad mängd personuppgifter från dig automatiskt varje gång du besöker vår webbplats eller app. Det är inget att oroa sig över, för faktum är att vi gör detta för att ge dig en bättre och mer anpassad upplevelse. Cookies och din IP-adress är den sorts teknik som vi använder för att förstå dig bättre och för att se hur du använder vår webbplats, till exempel vilka rutter du söker efter och huruvida du använder ett tågkort. I tabellen nedan beskrivs vad vi samlar in samt varför och hur vi gör det.

Typ av personuppgift

 

Varför vi använder den

Rättslig grund

 

Vem vi delar den med

Lokaliseringsinformation –

 

GPS-information och enhetens nummer.

 

 

 

 

Vi använder din GPS för att göra dina resor lättare genom att visa dig saker som din närmaste station och när ditt nästa tåg hem ska gå.

 

Webbläsare på alla enheter samt appar på telefoner och surfplattor kan fastställa exakt vilken din position är via GPS eller A-GPS. 

 

För analys och rapportering samt för säkerhet och skydd mot bedrägerier.

Ditt samtycke.

 

När du använder en GPS-aktiverad webbläsare eller enhet kommer du att bli tillfrågad huruvida du vill dela med dig av den informationen till oss. Du kan ändra detta i din enhet eller i dina webbläsarinställningar närhelst du vill.

För att se till att vår tjänst är ordentligt säker för dig samarbetar vi med tredje parter för att förhindra bedrägeri med betalningar (vi har mer information om detta ovan).

Information om enheter –

 

Din IP-adress och numret på din enhet, för att ge oss din ungefärliga position (t.ex. din stad och ditt land). 

 

För att nosa upp och sätta stopp för bedragare.

 

För att visa dig annonser som är relevanta för dig och mäta din reaktion på vår reklam som du interagerar med. 

 

 

För att använda dina webbsessioner och webbfyrar för att förstå hur du använder vår webbplats och våra appar på en icke-identifierbar nivå. Dessa uppgifter samlas in som en hjälp för oss att förbättra våra tjänster till dig.

 

 

För att skydda vår webbplats från virusattacker och annan skadlig verksamhet på internet. 

Berättigade intressen.

 

Var inte orolig, vi försöker inte vara läskiga och binda dig till en exakt plats. Vi vill bara se till att det som vi visar dig när du använder våra tjänster är relevant och något du faktiskt skulle kunna vara intresserad av. Till exempel finns det ingen mening i att vi visar dig reklam på franska om du bor i London.

 

Vi använder lokalisering för att förstå på ett ungefär hur många kunder vi har i olika länder.

 

Vi behöver även se till att vi skyddar både dig och vår webbplats från virus och bedragare.

För att se till att säkerheten i våra tjänster är vattentät samarbetar vi med tredje parter för att förhindra falska betalningar (vi har mer information om detta ovan). 

 

Utvalda tredje parter som annonserar på vår webbplats och i vår app. Samt så att vi kan göra reklam för våra egna erbjudanden när du surfar på andra ställen på nätet.

Analysinformation –

 

Vi använder information om dina sökningar och bokningar – i grund och botten hur du använder och navigerar på vår webbplats och i vår app. 

För att förstå hur du använder vår webbplats och app, för att hjälpa oss att förbättra dem och göra dem relevanta för dina intressen.

 

Vi kan kombinera uppgifter om din användning av våra tjänster så att vi kan använda dem för att förstå våra kunders agerandemönster.  Till exempel hur många kunder som köper biljetter från London till Manchester varje dag.  Var inte orolig – vi försöker inte identifiera dig personligen – vi använder bara övergripande uppgifter för översyn för att förstå vad kunder som du är intresserade av.     

 

Detta hjälper oss att slipa våra skinande nya verktyg, såsom Price Prediction och Busy Bot!

 

Berättigade intressen. Enkelt uttryckt betyder detta den nödvändiga användningen av dina uppgifter (vägd mot dina rättigheter) för att vi ska kunna tillhandahålla dig tjänster.

 

Vi lämnar inte ut denna typ av uppgifter rutinmässigt, utan vi använder noga utvalda tredje parter som hjälper oss att utföra denna uppgift. 

Inloggning på sociala medier –

 

IP-adress och andra potentiellt identifierbara uppgifter.

 

 

När du loggar in på dina sociala mediekonton som Facebook och Google, släpper du cookies. Dessa cookies kan samla in information om din IP-adress och de sidor som du besöker.

 

Ditt samtycke. Du väljer om du vill registrera dig hos oss med hjälp av antingen Google eller Facebook.

Google och Facebook. 

 

Vi styr inte över vad Facebook och Google gör. Om du väljer att använda ditt konto på Google eller Facebook för att logga in hos oss, kommer du också att omfattas av deras integritetspolicyer.

 

 

Precis som i ovanstående situationer måste vi även lämna ut dina personuppgifter till följande tredje parter –

Tjänsteleverantörer

  • Vi samarbetar med noga utvalda tredjepartsleverantörer som utför många av de uppgifter som anges ovan. Men oroa dig inte, vi ger alltid dessa tjänsteleverantörer tydliga instruktioner för att hålla dina personuppgifter i tryggt förvar. Till exempel har vi gjort det kristallklart för dessa tjänsteleverantörer att de inte kan använda dina personuppgifter för något annat än den specifika tjänsten i fråga. Vi ger dem också bara de delar av dina personuppgifter som de faktiskt behöver.

Myndigheterna 

  • Av rättslig anledning måste vi ibland lämna ut vissa av dina personuppgifter till polisen eller tullen, tillsynsmyndigheter eller statliga eller rättsvårdande myndigheter. I allmänhet är det för att hjälpa dem att förebygga bedrägerier och andra brott. Om vi lämnar dessa uppgifter till myndigheterna är det upp till dem att skydda dina uppgifter. Var inte orolig, vi lämnar bara ut det som är absolut nödvändigt.

Omstrukturering 

Om något annat bolag skulle ta över eller slås samman med oss eller om det skedde en omstrukturering av Trainline-koncernen, skulle en överföring ske av dina personuppgifter. Förhoppningsvis säger det sig självt att vi hanterar sekretessen i dina personuppgifter, och dina rättigheter gällande dessa, med allra största försiktighet och hänsyn. Dina personuppgifter kommer att fortsätta att behandlas på samma sätt som det beskrivs i vår integritetspolicy.

BEVARANDE AV DINA UPPGIFTER

  • Så länge du nyttjar våra tjänster kommer dina personuppgifter att vara säkra hos oss, men vi behåller dem inte längre än vad vi behöver.
  • Om vi vid någon tidpunkt inte längre behöver dina personuppgifter för att erbjuda dig alla våra tjänster, kommer vi att se till att de antingen raderas helt eller anonymiseras.

COOKIES

Vår användarvänliga webbplats och app har gjorts så praktisk eftersom vi använder cookies. Du har hört talas om cookies, eller hur? Nej, vi menar inte sådana med små chokladbitar i…

Cookies är vad vi kallar de små smulor av personuppgifter som vi automatiskt samlar in varje gång du besöker vår webbplats eller öppnar vår app.

Låt oss till exempel säga att du besökte vår hemsida och ändrade dina inställningar för att betala i euro istället för i kronor. När du sedan återvände till vår webbplats, efter ett par dagar eller så, skulle den cookie du släppte när du loggade in vid föregående tillfälle komma ihåg att du föredrog att betala i euro och därmed visa dig priser i euro igen. Ganska smidigt, eller hur?

I vår Cookies Policy ges en heltäckande beskrivning av hur vi använder cookies och hur du kan justera dina preferenser via dina webbläsarinställningar.

ANPASSNING AV DIN UPPLEVELSE

Det är så mycket trevligare när människor kommer ihåg ditt namn och säger ”Godmorgon Tom” istället för bara ”Godmorgon”, eller hur? Eller när servitören på ditt lokala kafé ser när du kommer in för din dagliga kaffedos och säger ”En mocha light frappuccino kommer på studs, Sussie”, utan att du behöver säga någonting. Det får dig att känna att man bryr sig om dig.

Det är exakt så vi vill att du ska känna dig närhelst du besöker vår webbplats, öppnar vår app eller interagerar med oss på varje sätt på nätet. Nu kan vi ju inte se dig på nätet eller koppla ett namn till ett ansikte, så vi förlitar oss på saker som cookies och din IP-adress för att ge dig en mer anpassad upplevelse (naturligtvis såvida du inte har angett genom dina webbläsarinställningar att du föredrar att vi inte gör det).  Vi kombinerar detta med information om dina sökningar och bokningar och hur du använder vår webbplats och app för att ge dig bästa möjliga anpassade upplevelse.  Vi använder även noga utvalda externa partners, som Google, för att göra reklamen mer användbar för dig.  Du använder våra tjänster för att enkelt boka tåg- och bussbiljetter till platser som du vill besöka. Vi behöver anpassa din erfarenhet på våra webbplatser och i våra appar för att förse dig med den tjänsten. Se vår Cookies Policy för mer information.

SÄKERHET

  • Vi tar säkerheten för dina personuppgifter på mycket stort allvar.
  • Vi använder en lång rad smarta säkerhetsåtgärder (fysiska, elektroniska och administrativa) för att skydda den information som vi samlar in om dig från vem som helst som inte ska ha den. De åtgärder som vi vidtar, skyddar dig från varje form av olaglig behandling av dina uppgifter samt från oavsiktlig förlust, förstörelse eller skada.

INTERNATIONELLA DATAÖVERFÖRINGAR

  • Vi överför dina personuppgifter till andra Trainline-bolag i vår kärna av företag och till tjänsteleverantörer utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES). Men var så säker på att vi bara samarbetar med tjänsteleverantörer som bevisar för oss att de har samma höga standarder för skydd av dina uppgifter som vi har.
  • Dina uppgifter behandlas alltid säkert. Om vi överför dina personuppgifter utanför EES har vi regler och steg för att se till att dina personuppgifter hålls i säkert och skyddat förvar. Vanligtvis betyder det att vi har standardavtalsklausuler som godkänts av EU-kommissionen i våra avtal med parter utanför EES eller så åberopar vi EU-kommissionens beslut om adekvat skyddsnivå. För mer information kan du kontakta oss – se våra kontaktuppgifter nedan.

CHECKA UT SOM GÄST

  • I de fall då du har bråttom ger vi dig möjligheten att använda vår bokningstjänst utan att behöva logga in eller registrera dig som ny användare – praktiskt! 
  • Om du redan har registrerat dig hos oss och bokar en biljett som gäst med hjälp av din registrerade e-postadress –
    • Ditt bekräftelsemejl kommer att ha en länk som uppmanar dig att logga in och hantera dina bokningar. Om du följer länken och loggar in kommer du att kunna länka dina gästbokningar till ditt konto. Om du inte gör det, kommer du inte att se dina gästbokningar i Mina bokningar/Mina biljetter.
    • Varje uppdatering som du gör av dina preferenser gällande reklam kommer att uppdateras på ditt konto.
  • Om du bokar en biljett som gäst eftersom du inte har något konto hos oss, kommer ditt bekräftelsemejl att innehålla en länk som uppmanar dig att registrera dig. Så snart du har registrerat dig kommer du att kunna länka dina gästbokningar till ditt konto för att se dem i Mina bokningar/Mina biljetter. Du kan också se dina preferenser gällande reklam på ditt konto.

 

DINA RÄTTIGHETER

Här redogör vi omfattande för vad du behöver veta. Vi tar gärna hand om förfrågningar från dig om du vill utnyttja dina enskilda rättigheter över dina personuppgifter. Dessa rättigheter är att –

  • Få veta hur dina uppgifter behandlas.
  • Få tillgång till dina uppgifter.
  • Stoppa eller begränsa vissa processer.
  • Rätta felaktig information.
  • Be oss att radera viss information.
  • Flytta data (att flytta data är bara ett annat sätt att säga ”överföra uppgifter till en annan personuppgiftsansvarig i ett lättläsligt format”).
  • Få tillgång till information om profil eller automatiskt beslutsfattande.
  • Invända mot hur vi hanterar dina personuppgifter.
  • Återkalla ditt samtycke när som helst (i de fall där vi behöver ditt samtycke).

Eftersom vi vet hur viktiga dina personuppgifter är för dig, gör vi allt vi kan för att ge dig svar så fort som möjligt. Ur rättslig synvinkel har vi, från det datum då vi får din förfrågan, upp till en kalendermånad på oss att besvara dig (denna tidsfrist kan förlängas för väldigt komplexa eller omfattande förfrågningar) under följande förutsättningar –

  • Du har gett oss all information som vi behöver för att bekräfta din identitet och varit helt tydlig med vilka personuppgifter det är som du gör en förfrågan om.
  • Vi inte redan har svarat på en identisk eller liknande förfrågan kort tid innan dess.

Vi vill be dig att tänka på att om/när vi får en förfrågan från dig, kommer vi att behöva väga dina rättigheter mot de regler som vi har om behandling av dina personuppgifter. Av rättslig anledning måste vi hålla oss till reglerna. Om vi inte kan ta hand om din förfrågan, vare sig helt eller delvis, kommer vi att förklara tydligt varför.

För att göra det enkelt har vi upprättat en enda kontaktpunkt för alla dina förfrågningar om personuppgifter.  Vi vill be dig att titta i delen Kontakta oss om du behöver meddela dig med oss. 

Om du inte är nöjd med hur dina personuppgifter har hanterats, har du rätt att vända dig till brittiska informationskommissionären (Information Commissioner’s Office) (www.ico.org.uk/concerns).

 

FÖRÄNDRINGAR I VÅR INTEGRITETSPOLICY

Vi vill ha kontroll över situationen, så det sätt på vilket vi använder dina uppgifter kan komma att förändras. Om så sker, kommer vi att uppdatera vår integritetspolicy. Allra högst upp kan du se datumet för då vi senast uppdaterade den.  Om det är en betydande förändring kommer vi att meddela dig.

 

KONTAKTA OSS

Om du har frågor som inte tagits upp här kan du ta kontakt med vårt dataskyddsombud (Data Protection Officer). Skicka ett mejl till oss på DPO@thetrainline.com, eller skriv till Data Protection Officer, PO Box 23972, Edinburgh, EH3 5DA.